måndag 18 juni 2012

Min macbook pro



Är en laptop, en dyr sådan, ungefär 6 månader gammal, prisklass runt 13k.
Den har så många fördelar! här är 10 av dom.

1. Batteritid, om den inte används och har låg ljusstyrka på skärmen, ca 4 timmar, om den används till något,         kanske 2. Det är skönt för min gamla pc laptop höll sig iaf runt 3 1/2 timma när man använde den, och udda timmar är svårare att komma ihåg att ladda den på.

2. Kompakt chassi i aluminium, när man startar den är den sådär kall så man vaknar riktigt ordentligt och sätter den någon annanstans. Efter ungefär 10-15 minuters användande är den dock så härligt varm att jag får en betydande minskning av hår på mina ben. Svalkar skönt på sommaren.

3. "Macs använder inte drivrutiner man behöver hålla koll på" Det är faktiskt skitskönt att slippa uppdatera drivrutiner, det är så mycket smidigare att få upp rutor om att uppdatera itunes, quicktime och sju tusen FIRMWARE DRIVRUTINER om dagen, detta ger mig massor med sköna pauser i mitt arbete då en firmware uppgradering tar minst en skön 5-10 minuter att göra. När jag hade min pc och fick uppdatera drivrutinerna när jag själv ville tog det bara ca 1 1/2 minut att starta om datorn och jag blev lätt lite överarbetad på dagarna.

4. Skärmen, att ha 1280x800 i upplösning både på laptopen och i sin mobil ger en skön känsla av konsekvens i livet. Att dessutom kunna se sig själv i den sparar tid på morgonen.

5. 2 usb portar. när jag har kopplat in min usb hub för att kunna använda mitt externa ljudkort, klaviatur, mus, hårddisk, telefon och kortläsar. Har jag äntligen så mycket sladdar på bordet för att kunna göra skatteavdrag igen.

6. Den märks, ingen missar när jag stolt smyger upp min laptop på natten längre för att kolla mail eller nyheter, det fräscha mac startljudet väcker både nära, kära och döda. Skulle man dessutom få för sig att spela ett facebookspel, eller titta på någon onlinetv eller youtube, så förutom att informera dina grannar om detta så kan fläkten extraknäcka som både bygg, hö och svävarfläkt.

7. Ingen 1/2 knapp, jag är försäkrad mot artrit, så de 3 extra knapptryckningarna kommer göra mig rik på sikt!

8. Grafikprestanda. Tiden jag tappar i firmwareuppdateringer tar jag igen då inga spel släppta efter 2008 eller sen sundsvall brann flyter på datorn.


9. Dominant nätverkskort. Det är skönt att ansluta till ett nätverk och se om det faller ihop som en grekisk ekonomi, att le i mjugg när nätverksansvariga får starta om routrar är ett helgnöje.

10. Stilren design. Jag kan bara anta att alla andra macfrälsta ser förvånde ut i extrem njutning när jag visar att jag vidare har styrt upp min mac med några fräsha starcraftklibbor. Vi är en stor glad familj.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar