fredag 7 juni 2013

Idag åt jag en burgare. 100'ade bloggposten!

Vilket jag gör ganska ofta, jag är lite barnsligt förtjust i hamburgare. Problemet är att det är så äckligt trendigt att äta hamburgare just nu så jag mår lite illa av att säga det. Det är lite som när man är 7 och har sin egen lilla hemliga klubb för folk som faktiskt har läst alla Sagan om Ringen böckerna, och sen ska dom göra filmerna och varenda jävla idiot får för sig att vara cool och läsa böckerna innan filmerna så dom kan jämföra (vilket bara det är idiotiskt, ignorance is bliss ffs). Så helt plötsligt mår man lite illa när man ser alla människor man ogillar prata om MINA favoritböcker! Hur vågar dom? Dö i en eld.

Nåja. Frugan min har lyckats råvricka foten sådär illa så hon har en smärre blå fotboll istället för en fot. Efter läkarbesök så tröståt vi en burgare på Chico's. Chico's är inte speciellt fancy, det är som ett McDonalds för krogburgare. Men det är galet jämn kvalité och premiumburgarna är lagom röda i mitten. Sedan att det finns massa roliga varianter med getost och annat gott är bara en bonus.

Idag bestämde jag mig för att burgaren som hette Hot and Spicy såg god ut, mest för att den hade blåmögelost på sig, och jag kände mig rejält sugen på det.

När jag beställde den såg servitrisen frågande på mig och frågade om jag var riktigt säker på att jag ville ha den.
- Ja?' sa jag.
- Den är riktigt stark. ' påpekade hon.
- Det är nog lugnt. ' styrkte jag.
- Nä alltså jag kan hämta lite sås så får du smaka av den innan du får beställa burgaren.
- Öööh, ok?

Vid det här laget har jag nått en sinnesstämning av lätt irritation och förvirring. Varför får jag inte bara burgaren och sen skylla mig själv om den är så stark? Eller så har dom den bara mild om man inte ber om extra. Suuuck.

Hon kommer ut med en liten såspöpel och en sked. Jag tar en halv tesked, varpå servitrisen säger
- Var försiktig.

Jag smakar och nog är det starkt. Men inte oöverkomligt. Det är dock lite för starkt för att det ska på riktigt gynna smaken för mig, det brinner bra i munnen men cp som jag är bryr jag mig inte. Min dam vill smaka och tar lite på en tesked.
- Aj! ' utbrister hon och hoppar och svettas lite.
- Du har ju något fel på dina smaklökar.

Jag beställer i alla fall burgaren och en Samuel Adams. Vi sätter oss ute på terrassen vid gatan i kvällssolen och njuter av sommarvädret, det är underbart.

Efter ett tag kommer burgaren ut. Smärtan från den första smaken har vid det här laget avtagit och jag antar att min tunga har domnat lite lagom så jag obehindrat kan äta såsen. Jag sprider den över burgaren och börjar äta.
Min tunga har inte domnat bort, det svider lite som knivar vid varje tugga. Pommes fritten är täckt med något chilipulver så det hjälper inte att äta dom för att suga upp såsen. Det är starkt, men jävligt gott. Idiot som jag är så lämnar jag inte mycket sås på tallriken, man vill ju inte att dom ska titta på den när den kommer in till köket igen och skratta!

Väl hemma kollar jag upp vad det var i den där såsen egentligen, för jag kollade inte så noga på menyn.
Tydligen var det Jolokia, som jag efter en googling får reda på att det är så kallad Ghost Pepper. Det vill säga skitstarkt på riktigt.
Notera detta diagram:

Som ni ser är det inte någon mellanmjölk direkt. 
Detta gör mig ännu mer irriterad, för hade jag vetat detta innan hade jag tagit det lite som en personlig utmaning att äta burgaren utan dricka eller något annat dumt. Speciellt om man fick sin bild på väggen eller dylikt roligt jippo. Sådär som dom har i USA. Det vore roligt.

Okej det är inte coolt att äta stark mat, men det är något jag tycker är intressant och gott. 
Det är inte som att jag skryter om hur hett jag bastar, eller hur dyr min klocka är. Det är lite fånigare.

Förlåt om det här inte var lika 'roligt' som mina vanliga inlägg, men ibland vill också jag skriva om vanliga ointressanta saker.
TL/DR : Åt en burgare, den var stark.

Nu ska jag gå och sova, för jag ska upp och kolla på lite Starcraft 2 om några timmar.
Det är WCS Season 1 finals, följ all helgens händelser på min sida http://radio2rax.com/ 

Heippa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar